© VUB
Behoeft Pjotr Iljitsj Tsjaikovski nog introductie? Lebedinoje ozero behoort tot ’s werelds populairste symfonische muziek. Het verhaal over de tot zwaan betoverde Odile is door het succes van het ballet verworden tot wereldliteratuur. De suite voert u in een notendop mee door de dramatische tuttipassages, het innige duet tussen viool en cello uit de tweede akte, en natuurlijk de legendarische finale.
Suite Andalouse van de hedendaagse Libanese componist Marcel Khalifé is een kleurrijke mix van oosterse kleuren in een overwegend westerse context: het symfonieorkest. De toevoeging van de oed, een oosters instrument dat familie is van de luit, verzorgt een unieke dimensie. Khalifé presteert het om een zeer verhalend en uiterst aangenaam werk neer te zetten dat geen moment balanceert op de afgrond van kitsch. Solist Adil Benhsain op de oed leidt het orkest van golvende 6/8-passages, haast wals aandoende momenten, naar juist exotische bewegingen. U zult zich geen moment vervelen.
Sea Songs van de Britse componist Ralph Vaughan Williams (1872-1958) was oorspronkelijk geschreven voor militaire band, maar in 1942 maakte hij zelf een arrangement voor orkest. Dit korte werk is een vrolijke mars van vier minuten dat Britse zeemansliederen gebruikt als basis. Wellicht kunt u zich iets voorstellen bij “Princess Royal”, “Admiral Benbow” en “Portsmouth”.
The Ocean Age is een werk gecomponeerd door de Belgische componist Guy Cuyvers. Cuyvers studeerde aan het conservatorium in Antwerpen waarna hij een carrière begon als gitarist. Sinds de jaren negentig componeert hij filmmuziek voor diverse Amerikaanse producties. Laat u verrassen, De Moeial doet dat ook.
“Sailors Dance is een geweldig door het VUB-orkest gekozen afsluiter.”
Soundpainting van de Amerikaanse componist Walter Thompson begon ooit als een experiment, maar is inmiddels uitgegroeid tot een interessant concept en recept om ter plaatse een werk te improviseren met een ensemble of zelfs orkest. Toen in 1985 Thompson een eigen werk dirigeerde voelde hij de behoefte tijdens een trompetsolo om daar een andere trompet tegenover te zetten om het meer in de verf te zetten. Aan de hand van handgebaren maakte hij duidelijk dat hij er nog een trompet bij wilde. Een concept was geboren: hij breidde de signalen uit tot een simpel systeem waarmee hij vloeiend met het elk lid van het orkest kan communiceren waarmee ter plekke een muziekstuk tot stand komt. Het zal boeiend zijn om dirigent Jurgen Wayenberg in deze context aan de slag te zien. Thompson won overigens in 2001 een prijs voor Soundpainting.
The Winds of Poseidon is het tweede deel uit The Odyssey – Symphony Nr.2, van Robert W. Smith, een Amerikaanse componist van voornamelijk HaFaBramuziek. Smith schept in deze compositie moeiteloos een kabbelend water of juist hoge golven. Het is een inventiviteit echter die de compositie nauwelijks redt. Uiteindelijk laat het werk zich samenvatten als letterlijk wat toeters en bellen. De melodieën en harmonieën zijn flauw. De compositie heeft de verteltechniek van een pornofilm en in de drie-eenheid kunst, kitsch en compost valt The Winds of Poseidon in de laatste categorie. Gelukkig duurt het maar zeven minuten.
Gauw door naar Frozen! Deze Disney kaskraker is inmiddels al bijna een klassieker te noemen en dat komt niet in de laatste plaats door de liedjes geschreven en gecomponeerd door het gouden duo Robert Lopez en zijn vrouw Kristen Anderson-Lopez. Het VUB-orkest brengt een gezellige concert parafrase op de planken.
Het concert begon met een Russisch ballet en eindigt met een Russisch ballet. Reinhold Glière (1875-1956) schreef De Klaproos (soms beter bekend onder de Engelse naam The Red Poppy) in 1927. Het ballet vertelt het tragische verhaal van een Chinese die verliefd wordt op een Sovjet-kapitein. Glière trachtte, gezien de thematiek van het ballet, Chinese elementen in te bouwen in de verder westerse orkestmuziek. Dit contrast tussen Chinees aandoende motieven en laatromantische melodieën komt wat gekunsteld over, maar geeft uiteindelijk wel precies het exotische karakter mee dat Glière voor ogen had. De Russian Sailors Dance uit de eerste akte die u vanavond zult horen brengt nog een extra laag aan: Russische folklore. Het is een virtuoze en knallende toegift: een geweldig door het VUB-orkest gekozen afsluiter.
Het VUB-orkest staat onder leiding van Jurgen Wayenberg.
De concertagenda is als volgt:
– Benefietconcert Zele, GC De Wiek – zondag 15 november, 15u
– Brussel, Campus VUB Etterbeek – zondag 22 november, 15u
– Blankenberge, CC Casino – zondag 29 november, 15u
– Bredene, Eventcentrum Staf Versluys – zaterdag 5 december, 20u
– Genk, CC C-Mine – zondag 6 december, 16u
– Roeselare, CC De Spil – zondag 13 december, 15u
0 Comment