In het interview over de financieringswet had VUB-professor Michel Maus het ook over overstandsleren. Volgens Maus moeten universiteiten creatief zijn om zelf de tering naar de nering te zetten, door kostenbesparende projecten te starten. Een mogelijkheid die hij bespreekt, is investeren in nieuwe onderwijstechnieken: “Men moet dan wel eerst investeren om dan vervolgens te genieten van de positieve financiële repercussies van die investeringen. Neem nu het afstandsonderwijs. Op de VUB zijn er proefprojecten bezig, en ik ben zelf het proefkonijn binnen de eigen rechtsfaculteit.
“We gaan starten met het digitaal opnemen van colleges, met de bedoeling die online te zetten, zodat men vanop afstand de les kan volgen. Uiteindelijk kan dit tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld uitbreidingen op gebied van infrastructuur minder nodig zullen zijn, gewoon omdat er minder mensen op de campus zullen rondlopen. Studenten kunnen dan ook vanuit hun luie zetel, bij wijze van spreken, de lessen volgen. Dat past ook een mouw aan een prangend VUB-probleem: de bereikbaarheid.”
Het project staat nog in zijn kinderschoenen. Maus: “Vorig jaar is er op die manier één college gestart. Nu zelfs één in elke faculteit, geloof ik. Ik denk echt dat het een gat in de markt is, ook voor het aantrekken van avondstudenten. Grafisch is het ook erg leuk om te volgen: een gesplitst beeldscherm met aan de ene kant een powerpointpresentatie, en aan de andere kant de docerende prof, met ruimte om digitaal notities te nemen.”
Komt dat de kwaliteit van het onderwijs wel ten goede? En hoe zit het met de mondigheid van onze studenten? “Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik denk bijvoorbeeld aan twee contactpunten per semester die de mogelijkheid bieden aan studenten om vragen te stellen. Maar verder denk ik dat de voordelen zeker opwegen tegen de nadelen.”
0 Comment