Georganiseerde chaos: Marnie Stern aan het woord

Door Piet Van de Velde

2010 was een goed jaar voor gitaarvirtuose Marnie Stern. De opvolger van This Is It And I Am It And You Are It And So Is That And He Is It And She Is It And It Is It And That Is That heeft ze onbescheiden Marnie Stern getiteld en is zonder enige twijfel een van de betere platen van het jaar. De plaat vuurt tien nummers bruut gitaargeweld, genre Lightning Bolt en co., op je af.

Nu zie ik de beter geïnformeerde muziekfanaat al fronsen: “Maar meneer Moeial, telt die plaat geen elf nummers?” Ja, deze plaat telt elf nummers, maar het slotnummer The Things You Noticed is opmerkelijk gevoelig en de tekst klinkt zeer persoonlijk. De oorzaak daarvan ligt in het tumulteuze jaar 2009 waarin een vriend van Marnie zichzelf van het leven beroofde. De blonde New Yorkse diva speelde in december in de Botanique en De Moeial gebruikte zijn natural good looks om backstage te glippen en een interview af te nemen.

d.M.: Waarom plots een persoonlijk verhaal vertellen in The Things You Noticed? Als ik me niet vergis is dit de eerste keer dat je zoiets doet.

Marnie Stern: “Ik ben nooit begonnen met de opzet een nummer te schrijven dat gevoelig of sentimenteel was. Ik had al For Ash geschreven, wat ook over de dood van hem gaat. Het schrijven van liedjes blijft nog altijd iets zeer moeilijks en onbegrijpelijks voor mij. The Things You Noticed is er gewoon gekomen op een bepaald moment en ik heb zelf nog een tijdje getwijfeld om het op de plaat te zetten, maar met de laatste versie die ik geschreven had klonk het ‘klaar’. Ik heb er nog altijd een ambigu gevoel bij.

Voor de ritmesectie op je plaat werk je nog steeds samen met de legendarische drummer Zach Hill. Hoe werkt dat samenwerkingsverband?

Ik ben vooral blij dat Zach nog steeds tijd kan vinden in zijn drukke agenda om mee te helpen de drumlijnen te schrijven. Meestal stuur ik hem demo’s op van wat ik al heb en dan plaatst hij er zelf wel een drum onder. De demo’s zijn meestal al voorzien van een basisdrumlijn, maar Zach doet er dan volledig zijn eigen ding mee. Ik heb ook een tijdje lang zelf geprobeerd drumlijnen te schrijven en ze zo naar Zach te sturen, maar dan kwam Zach met een totaal omgekeerde drumlijn af. Dus heb ik een tijdje geprobeerd omgekeerde psychologie toe te passen en de meest onlogische drumlijn eronder te zetten, maar zelfs dan verzon hij nog een geschiftere drum.

Kom je soms geen mensen tegen die ontgoocheld zijn als ze merken dat Zach zijn plaats live niet achter de drum komt opeisen?

Ik begrijp ze wel, want hij staat op de plaat als drummer, maar Zach doet ook de drums voor andere groepen. Zach heeft al live meegespeeld, maar dat is ook een ervaring. De man is een getalenteerd drummer, maar om er live mee te spelen heeft dat twee nadelen: ten eerste durft hij graag te improviseren, wat zijn goed recht is, maar niet zo eenvoudig als hij volledige nummers vanuit zijn drums herschrijft en jij niet weet waar hij heen wil. Ten tweede is hij de enige van wie ik weet dat hij zo luid kan drummen als een optrekkende Boeing 747. We spelen graag luid, maar in een zaaltje als vanavond zou het gevolg zijn dat wij totaal overstemd zouden worden. Zeker als je dat nog eens gaat combineren met zijn drang naar improvisatie.

Over die andere groepen waar Zach mee samenwerkt: hoe zit het nu tussen jullie, Wavves en Best Coast?

Hehehe. Ja, ik denk niet dat we direct dikke vriendjes gaan worden. Bethany (de frontvrouw van Best Coast) voelde zich aangevallen door mij toen ik haar en haar vriendje kinderachtig vond omdat ze de hele tijd met hun wietgebruik te koop lopen. Goed, dan vond ze het nodig om mij een sad old bitch te noemen en daarom staat er nu op de t-shirts van ons S.O.B.

Je kan de strijdbijl anders vanavond begraven. Ze speelt hier vier straten verder.

Oh really? Hahaha, ik denk dat het er niet van zal komen. Ik hoop dat ze een succesvolle toekomst heeft, maar hoe oud is ze? 20, 21? Ik denk dat het kind niet goed zal weten wat te doen wanneer de hype rond Best Coast zal gaan liggen. Gelukkig dat wij er ook een graantje van kunnen meepikken.

Iets dat ik geweldig vind aan jouw manier van spelen: je gebruikt maar twee pedalen. Een stempedaal en een distortion, maar het geluid live blijft vol en luid klinken.

Ja, meer heb je toch niet nodig. Zeker live niet. Hoe meer elektronica je live gaat gebruiken, hoe groter de kans dat je het gaat verpesten. Toen ik begon; wou ik ook wel elk denkbaar pedaal gebruiken, maar nu zie ik het nut er niet meer van in. Het is toch de manier hoe je zelf speelt en niet hoe een stuk elektronica je laat klinken. Ik zou liever nog een extra gitarist meebrengen. Dan zou je echt een vol geluid kunnen krijgen.

Het viel me ook op dat jullie met iemand minder op het podium staan dan twee jaar geleden. Touren is duur?

Het is vooral keuzes maken. Ik had doodgraag gewild dat we er nog stonden met een extra gitaar, maar dan zou de tour voor niemand echt iets opbrengen. Zo hebben we na het Britse deel van onze tour ook onze andere roadie naar huis moeten sturen. Wat zeer pijnlijk is, omdat je het niet echt wil maar het de enige, economisch valabele optie is. Spijtig, want ik denk dat de nieuwe songs zeker beter zouden klinken met nog iemand extra erbij.

d.M.: Ik herinner me het optreden op Dour van twee jaar geleden nog. Het klonk inderdaad voller, maar je maakte je toen vooral druk over het passieve publiek.

Ja, had ik misschien niet moeten doen. Een festival is meestal een passieve aangelegenheid. Hoe reageerden ze?

Op de eerste rij waren er een aantal die vroegen om tieten te zien.

Oh yeah, I remember. How original.

Ik denk dat de andere gitariste toen iets antwoordde in de trend van: “We aren’t interested in your small peens.” Maar tijden veranderen, vandaag vroeg je dan weer of er vrijwilligers waren voor hanky panky.

Weet je hoe lang we al touren? Ik weet ook dat het publiek voor drievierde uit mannen bestaat, maar denk je dat er ooit eentje mannelijk genoeg is om zo’n aanbod aan te nemen?

Excuses, maar de loodzware deontologische code van mijn baas laat dat nu eenmaal niet toe. Toch bedankt voor dit interview.

0 Comment